صنعت خودروسازی ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتشار: بهمن 13، 1400
بروزرسانی: 16 آذر 1404

صنعت خودروسازی ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صنعت خودروسازی ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد

از آنجایی که تامین کنندگان قطعات و تجهیزات اصلی خودرو و خرده فروشی ها اغلب در چندین قاره پراکنده شده اند، یافتن راه حل های انعطاف پذیر برای روابط زنجیره تامین بسیار مهم است. در حالی که عنصر جغرافیایی یک چالش است، امکان برقراری ارتباط سریع و توانایی تهیه قطعات مورد نیاز با قیمت مناسب با غلبه بر این چالش، همواره نیاز به بهبود و ارتقا دارد. همچنین با توسعه خودروها و روی کار آمدن وسایل نقلیه خودران و وسایل نقلیه الکتریکی، شیوه های پیاده \u200eسازی زنجیره تامین تغییر پیدا میکند و بازیگران جدیدی را به صنعت تزریق می کند. صنعت خودروسازی ایران از اوایل دهه ۳۰ شمسی تاکنون فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. از تولید پیکان و سمند گرفته تا واردات روز افزون خودروهای خارج و در نهایت خداحافظی با بهترین شرکای تجاری در طول ۶۰ سال تجربه صنعت خودروسازی ایران بوده است. اولین کارخانه تولید خودرو در کشور، کارخانه خودروسازی مرتب بود که در سال ۱۳۳۶ تأسیس شد و به عنوان نمایندگی فروش اتومبیل های شرکت رُوِر با نام کارخانه لندرُوِر در تهران به ثبت رسید.

  • شماره گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت سازان معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) تولید ماهانه است.
  • وقتی فناوری دفتر کل استفاده میشه، اون وقت هر نودی در این بلاک چین، که اینجا در این مورد هر خودرو و نقطه ارسال اطلاعات یه نود را تشکیل میده، به طور همزمان و با صحت و دقت بیشتری به تمامی داده ها دسترسی داره.
  • در سال ۱۳۷۹ سمند به عنوان اولین خودرو ملی وارد بازار شد و شروع دهه ۸۰ را می توان آغاز فصل واردات گسترده خودرو به کشور دانست.
  • از تاثیرات دیگر افزایش قیمت ارز بر صنعت خودرو می توان به کم شدن توان قشر کم درآمد برای خرید خودرو و بیشتر شدن ثروت افرادی که از قبل توانایی خرید خودرو را داشته اند، اشاره کرد.
  • برای مثال تویوتا علاوه بر یاریس که در اروپا و آسیا عرضه می شود، نسخه جدیدی به نام یاریس کراس را برای بازارهای نوظهور در نظر گرفته است، این خودرو ابعاد بزرگ ترین نسبت به مدل حاضر در بازارهای اروپایی دارد.

برای مثال، چندی پیش، داگ فیلد (مدیر این پروژه) که پیش تر نقشی کلیدی در شرکت تسلا داشت، اپل را ترک کرد و به شرکت فورد پیوست. اوتوواز اکنون قطعات موتور رنو را به بزرگترین رقیب داخلی ایران خودرو، یعنی شرکت "سایپا" عرضه می کند. شرکت سایپا با خرید بلوک های موتور لادا از بزرگترین خودروساز روسیه، برای از سرگیری تولید مدل رنو موافقت کرده است.به عنوان بخشی از قرارداد اعلام شده، رنو لوگان تولید سایپا، یک خودروی جدید موسوم به L90 تندر، با موتور "لادا لارگوس" روسی ساخته خواهد شد. به گفته "امیرعباس فرنودی" متخصص خودروسازی ایران، از آنجایی که صنعت خودروسازی روسیه از سوی غرب تحریم شده است، این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای قطعه سازان ایرانی است تا ظرفیت ها و توانمندی های خود را به بازار روسیه معرفی کنند.

تسریع واردات خودرو در نیمه دوم سال

در حالت عادی قطعه ساز بر اساس خواسته خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و با تولید خودروهای جدید، خواسته خودروسازان از قطعه سازان نیز بیشتر می شود. همانطور که  ورود پژو باعث رشد شد و رنو این رشد را تکمیل کرد؛ با ورود سایر خودروسازان نیز خواسته بین المللی از صنعت قطعه افزایش می یابد. تجربه چند سال اخیر نشان می دهد عدم هماهنگی سیاست ها و تاخیر در تصمیم گیری از جمله مهمترین دلایل آشفتگی در بازار خودرو بوده است. خطاهای موجود در شیوه قیمت گذاری باعث زیان تولیدکنندگان و کاهش میزان تولید خودرو به موازات تقویت هرچه بیشتر انگیزه های سودجویانه و توان اقتصادی واسطه ها و در نهایت افت کیفیت خودروهای تولیدی و به تبع آن کاهش رقابت پذیری محصولات این صنعت بوده است.

ریشه یابی دلایل ضعف های کیفی صنعت خودرو:

بعد از جنگ جهانی اول خودروها تقریباً شکل امروزی را به خود گرفتند که خودروهای متنوع فرانسوی با موتورهای دایلمر تولید می شدند. قبل از جنگ جهانی اول خودروها هندلی بودند و آنها را با هندل روشن می کردند اما بعد از جنگ جهانی اول خودروها تقریباً شکل امروزی را به خود گرفتند که خودروهای متنوع فرانسوی با موتورهای دایلمر تولید می شدند. ۲-۴- دشواری های موجود در تامین مواد اولیه و برخی قطعات با تکنولوژی های بالا. با گسترش تولید این خودروها در آینده ممکن است طیف عظیمی از شاغلان بعنوان راننده در سرویس های اتوبوس رانی، تاکسی و باربری بیکار شوند. ماشین خودران، می تواند بدون دخالت انسان حرکت کند و با کمک سنسورهای هوشمند خود درک درستی از محیط داشته باشد.

بررسی اوراق بدهی در نظام مالی دولت

بر اساس داده های آژانس اتواستات روسیه، تا تاریخ 1 ژوئیه 2022، در مجموع 10 هزار و 400 خودروی وارداتی از ایران در روسیه موجود است. با این حال این رقم در مقایسه با بازار ماهانه 100 هزار خودرویی روسیه رقم ناچیزی است. بیشتر خودروی وارداتی روسیه از ایران خودرو ملی ایران یا همان سمند است که در فاصله سال های 2006 تا 2008 وارد روسیه شده اند. اخیرا ایران خودرو تصمیم گرفته تولید آن را متوقف کند زیرا بیش از دو دهه است که در خط تولید بوده است.