صنعت خودروسازی خبرآنلاین
انتشار: تیر 26، 1401
بروزرسانی: 16 آذر 1404

صنعت خودروسازی خبرآنلاین

صنعت خودروسازی خبرآنلاین

یکی از صنایعی که موضوع کیفیت آن همواره زیر ذره بین مشتریان قرار دارد صنعت خودرو است. این موضوع خاص ایران هم نیست، مشتریان در سراسر دنیا به کیفیت خودروها حساسیت ویژه دارند و شاید به جرات بتوان گفت در هیچ صنعتی تا این حد شاخص ها کیفیت و مقایسات سطوح کیفی و رده بندی های مختلف از حیث این مقوله به راحتی در دسترس همگان قرار نداشته باشد. شرکت اسکای درایو اولین ماشین پرنده را رونمایی کرده است که قابلیت های خاص خود را دارد، البته خبری از قابلیت خودران بودن در این محصول نبود، اما می توان پیدایش چنین محصولاتی را زیربنای پیدایش خودروهای خودران پرنده دانست. باتوجه به اعلام کمپانی سازنده، این ماشین پرنده تا سال 2023 اگر امکان تولید انبوه پیدا کند به عنوان تاکسی های هوایی استفاده می شود و بعید نیست برای استفاده عموم با اعمال شرایط و قوانینی قابل استفاده باشد باید ببینیم شرکت های تکنولوژی اتومبیل چه راه حلی برای این حوزه پیاده خواهند کرد. در حال حاضر به نظر می رسد راه اندازی یک مدل خودروی مبتنی بر واقعیت مجازی، ترسیم آینده صنعت خودرو باشد. در این زمینه، خودروسازان مدل های واقعیت مجازی آخرین ساخته های خود را برای دستیابی به مخاطبان بیشتر به مشتریان ارائه می کنند.

  • ما در شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک فعلی، امکان افزایش شدید تولید وجود ندارد.
  • عملا با این روش جلوی شکل گیری هر گونه قیمت کاذب محصولات و رانت برای دلالان گرفته خواهد شد و نهایتا با تداوم تولید و رشد آن روند صادرات بتواند به کنترل تورم و تعادل قیمت ارز برسد.
  • هزينه هاي لجستيكي از اجزاي مختلفي مانند هزينه هاي حمل و نقل، انبارش، كنترل موجودي و مديريت لجستيك تشكيل شده است كه سهم مهمي در هزينه هاي يك زنجيره تأمين دارند.
  • تخلف از این امر، جرم محسوب شده و مرتکب به یکی از مجازات های تعزیری درجه شش\xa0موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱\xa0با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می شود.

صنعت خودروسازی کشور در وضعیت چندان مساعدی به سر نمی برد، تا جایی که نظر رسانه های خارجی از جمله روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز را به خود جلب کرده است. صنعت خودرو در جهان با یک تغییر بزرگ از طریق بکارگیری عملیات هوشمند و داده محور در  کلیه بخش ها از جمله تولید، زنجیره تامین، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش مواجه است. بر این اساس امروزه نیاز به سرعت بخشیدن در حوزه تحول دیجیتال با تمرکز بر راه حل های یکپارچه، مدیریت داده و تجزیه و تحلیل برای ایجاد ارزش افزوده از داده ها بیش از گذشته احساس می شود. بنابراین ضروری است که مدیران  صنعت خودرو با تمرکز بر این موضوع و حرکت به سمت فناوری هایی مانند اتوماسیون، روباتیک پیشرفته، اینترنت اشیاء و مدیریت مناسب داده ها،  کارآیی عملکرد فرایندهای خود را در سراسر زنجیره ارزش ارتقا دهند.

مشکلات مدیریتی و راهبردی

اخبار ضدونقیض برداشته شدن تحریم ها، خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ و افزایش ۵ برابری قیمت دلار و اعمال تحریم های جدید، همگی ناشی از تصمیماتی هستند که به دنبال برجام اتخاذ شد و صنعت خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار دادند. اين مسئله در صورتي كه در سطح كلان مطرح باشد، در تعيين رقابت پذيري ملي يك كشور در سطح جهان نيز تاثيرگذار خواهد بود. درست همین زمان بود که پای تحریم ها به ایران باز شد و کم کم رنو و پژو سهم خود را در بازار خودرو ایران کم کردند و همین اقدام فرانسوی ها اما به مزاق چینی ها خوش آمد و تولیدات آن ها بیشتر شد. حدودا اواخر دهه ۸۰ بود که فرانسوی ها تصمیماتی جدید برای نونوار کردن محصولاتشان در بازار ایران گرفتند، دستی به سر و روی انواع پژو ۲۰۶ کشیدند و تولید مجدد آن در بازار ایران رونق گرفت.

تجربه خرید خودرو

برای پیاده سازی استراتژی JIT ، تامین کنندگان و شبکه های لجستیکی باید بسیار قابل اعتماد و منعطف باشند. شاید بهترین نگاه به وضعیت صنعت خودرو ایران پیش از انقلاب اسلامی، سال های ۱۳۳۵ و ۱۳۵۷ باشد، سال هایی که بازار آزاد بر این صنعت حکم روا بوده است. البته این دوران اوج شکوفایی صادرات خودروهای امریکایی نیز نام برده شده است و در مقابل نباید حضور برجسته سایر برندهای اروپایی همانند مرسدس بنز، سیتروئن، روتس انگلستان و حتی نیسان را نادیده گرفت.

طرح های غیراقتصادی تامین مالی نظیر اتوخدمت با نرخ ۲۸ درصد، گرچه در آن مقطع برای درد های موجود مسکن بود، ولی در طی سال های ۹۵ و ۹۶ نیز این مشکلات را تشدید کرد. در خودروسازان نیز علی رغم وجود ساختار و فرآیند های برنامه ریزی راهبردی و تدوین اهداف و برنامه های عملیاتی مرتبط با آن، متاسفانه رویکرد های مناسبی درخصوص بهره گیری از مکانیزم های موجود دیده نشد و در نهایت برای توجیه عملکرد و اهداف مدیران ارشد مورداستفاده قرار گرفته است. متاسفانه این ساختارها، در فضایی که کشور به سوی تحریم پیش می رفت، هیچ حساسیتی درخصوص تامین قطعات و اعلام هشدار برای پوشش تعهدات خودروسازان، نداشته است. در ادامه به منظور ایجاد یک نقشه راه، برای اولین بار اقدام به تدوین "چارچوب نظری و مدل مفهومی تحقیق و تفحص از صنعت خودرو" مبتنی بر مدل های مناسب آسیب شناسانه و سیاستگذارانه برای این صنعت شد.