بروزرسانی: 16 آذر 1404
صدای زنگ خطر صنعت خودرو بلند شد
صدای زنگ خطر صنعت خودرو بلند شد
جامعه اندیشکده ها از سال 1396، با هدف ایجاد و استقرار سازوکارهایی جهت معرفی و برجسته سازی پژوهش ها و اقدامات برتر اندیشکده های کشور راه اندازی شده است. به این ترتیب که با شناسایی و الگوسازی از فعالیت های موفق اندیشکده ها، زمینه برای توسعه ظرفیت و اثرگذاری اندیشکده های فعلی و فضا برای شکل گیری اندیشکده های جدید فراهم شود. جامعه اندیشکده ها تلاش دارد در فضایی غیرانحصاری با مشارکت اندیشکده ها و گروه های فعال در زیست بوم اندیشه ورزی کشور، ماموریت خود را به انجام برساند. در این راستا از حضور و همکاری مجموعه ها و برنامه های دیگر در این زیست بوم استقبال می کند. طبق تحقیقاتی که موسسه ی شواسمیتز shoosmiths انتشار داده است، صنعت خودرو با فناوری های جدیدی همراه خواهد بود که نه تنها روند تغییرات را سرعت می بخشد، بلکه در تنوع خودروهای تولیدشده، نحوه ی عرضه به بازار و نحوه ی استفاده از آنها نیز تاثیر می گذارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. یکی از مهم ترین سازمان های اثرگذار در توسعه خودروهای هوشمند و متصل در هر کشوری سازمان های مرتبط با ICT می باشند که می توانند در توسعه زیرساخت های مورد نیاز برای خودروهای هوشمند نقش اصلی را داشته باشند.
- مطالعه انواع رویکردها در طراحی مدل مناسب شکل دهی به اکوسیستم مانند PIE MODEL، ارزیابی نقش هر یک از بازیگران در اکوسیستم، طراحی بسته سیاستی مناسب برای اهدافی همچون پایایی، هم تکاملی و … از جمله فعالیت هایی است که مجموعه فرا در این پروژه به انجام رسانید.
- این داده ها می توانند به ارائه اطلاعات بهتر از سوی مسیریاب های آنلاین کمک کنند یا حتی با شناسایی دست اندازهای شهری، به شهرداری ها در ترسیم نقشه ای جامع از مشکلات موجود در خیابان ها یاری رسانند.
- از این رو تولیدکنندگان این صنعت به سیستم های تولید به موقع (JIT) که موجب کاهش هزینه ها و بهبود عملیات زنجیره تامین می شود توجه ویژه ای دارند.
باور به گرانی خودروهای داخلی یا به بیان دیگر تصور عدم رقابت پذیری قیمت مصوب خودرو، الزاماتی را برای سیاست گذار در استفاده از ابزارهای حکمرانی در پی دارد، همان طور که می توان مشاهده نمود سیاست سرکوب قیمت مصوب در دهه گذشته با چنین پیش فرضی توسط شورای رقابت اتخاذ شده است. جهت صحت سنجی گزاره مطرح شده، به عنوان یکی از ریشه های تصمیمات نهادهای سیاست گذار، لازم است قیمت عرضه خودرو و تغییرات آن در دهه گذشته، از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. به طورکلی چالش های موجود در مرحله ورود به عرصه تولید قطعات خودرو را می توان از چند منظر مورد بررسی قرارداد. این چالش ها مربوط به حوزه های «مدیریت»، «ساختار زنجیره تامین»، «مباحث فنی و کیفی»، «مباحث اقتصادی» است.
جهان خودرو؛ ماشین های طراح ایرانی برای رقابت با تسلا
صنعت خودرو به دلیل ارتباط با بیش از 60 صنعت دیگر، به «صنعت صنایع یا لکوموتیو صنایع» مشهور است. آیین نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق ها و انجمن های تخصصی تولیدی ذیربط تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد. طبق طرح تصویب شده، در صورت کافی نبودن تعداد خودرو یا موتورسیکلت برای اسقاط و اختلال در روند تولید یا عرضه، با تشخیص وزارت صمت، تولیدکنندگان و واردکنندگان می توانند با پرداخت یک درصد قیمت خودرو یا موتورسیکلت تولیدی یا وارداتی به صندوق ملی محیط زیست، مجوز شماره گذاری دریافت کنند. منابع حاصل صرف پرداخت تسهیلات بانکی یا کمک های بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده خواهد شد. در تبصره شش این لایحه دو فوریتی برای تسهیل واردات خودروهای کارکرده سازوکاری دیده شده است.
وارداتی هایی که بیات شدند!
این موجودیت ها می تواند شامل صاحب خودرو، نمایندگی فروش، پلیس، بیمه، اورژانس و موارد دیگر باشد. برای اینکه قابلیت های اتصال بهبود یابد، قابلیت های زیرساختی اتصال نیز باید ارتقا پیدا کند. کارخانه هایی مثل پورشه، تویوتا و جی ام برنامه های جدی برای فایوجی دارند، به نحوی که بتوانند خودروهای متصل خوبی را تولید کنند. این اتصال، این امکان را برای خودروی شما ایجاد می کند که خودروی شما عملکرد بهتری را از خود نشان دهد به نحوی که لذت بیشتری را برای رانندگان در حین رانندگی ایجاد نماید.
قوانین و مقررات سیاسی و نظارتی در برخی کشورها از امکان تردد اتومبیل های خودمختارو عوامل دیگری، این غول تکنولوژی را با مشکلاتی رو به رو کرده است. پذیرش ادغام این ماشین ها با ماشین هایی که هنوز انسان ها آن ها را هدایت می کنند آسان به نظر نمی رسد. اگرچه ایده هایی مبنی بر جداسازی جاده های تردد اتومبیل های خودران و اتومبیل های هدایت شده توسط انسان وجود دارد اما پیاده سازی این ایده در صورتی که ماشین های خودمختار به تولید انبوه برسند و نسل بعدی تماما استفاده از این اتومبیل ها باشد فکر هوشمندانه ای به نظر نمی رسد. قالیباف در مورد تعهدات معوق ایران خودرو و سایپا نیز گفت، در مدت مورد بررسی تعهدات معوق ۷۰ درصد کاهش نشان میدهد؛ یعنی از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد ۱۷۶۶۱ تعهد معوق وجود داشت که در مدت مشابه سال قبل این رقم ۵۸۸۶۱ مورد بود.