بروزرسانی: 16 آذر 1404
روند جدید صنعت خودرو در جهان: بومی سازی! مجله پدال
روند جدید صنعت خودرو در جهان: بومی سازی! مجله پدال
در حال حاضر با گذشت 4 ماه از فرمان رئیس جمهور هنوز کیفیت خودرو با چالش های زیادی همراه و خبری از رضایت مندی مردم در حوزه قیمت و کیفیت خودروها نیست. خودروساز همچنان با بهانه های مختلف فقط از تلاش برای رفع زیان انباشته و تحویل خودروها در زمان مقرر به خریداران می گوید و از آن طرف مصرف کننده خودرویی پر از ایرادات فنی و قطعه تحویل می گیرد که باید مدام راهی تعمیرگاه باشد. در بند 7 این فرمان عنوان شد به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل باید هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال 1401 مطلقا ممنوع است و دستگاههای مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله نمایند. دراین سال ها مذاکرات برای توافق بر سر برنامه هسته ای آغاز شده بود که در سال ۱۳۹۴ به بار نشست و صنعت خودرو ایران وارد دوره جدیدی شد. در ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ در وین اتریش، پیمان برجام (برنامه جامع هسته ای) بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) بسته شد.
- با عنایت به جدول فوق مشاهده می شود که قیمت فروش عمده خودروهای داخلی ارزان تر و یا هم قیمت برخی از ارزان ترین خودروهای خارجی هستند و خودروهایی نظیر کوییک و پژو پارس با قیمتی به مراتب کمتر از ارزان ترین خودرو خارجی (سوزوکی ماروتی Alto Std(O)) به فروش می رسد.
- اهمیت لجستیك يکپارچه و برونسپاري خدمات لجستیك به متخصصان، امری ثابت شده است.
- با کمک این سیستم ها در هر لحظه از شرایط خودرو آگاه خواهید بود و استهلاک خودرو هم کاهش پیدا خواهد کرد، همچنین با هزینه های ناگهانی ناشی از خرابی های متعدد مواجه نخواهید شد.
- خودرو های تولیدی دو خودروساز بزرگ نیمه دولتی بر روی چندین پلتفرم مختلف، توسعه یافته است.
جیم فارلی (مدیرعامل فورد) مدتی پیش اعلام کرد همه خودروهای فورد از سال ۲۰۲۳ به نرم افزارهایی مثل نقشه گوگل، دستیار صوتی گوگل و نیز پلی استور مجهز خواهند شد. آقای فارلی از عبارت «بازآفرینی صنعت خودرو» برای توصیف همکاری فورد و گوگل استفاده کرد و گفت خودروهای این شرکت به زودی به یک دفتر کار متحرک برای شهروندان تبدیل خواهند شد. اما آیا نصب چند نرم افزار به راستی می تواند به تحولی اساسی در صنعتی با بیش از یک قرن سابقه بینجامد؟ آیا ممکن است حضور غول های دیجیتال سیلیکون ولی در خودروسازی، نگرانی هایی را نیز به همراه آورد. توانمندی های قوی تولید فولاد ایران، این کشور را به عنوان یک صادرکننده بالقوه فولاد برای پاسخگویی به نیازهای صنعت خودروسازی جهانی قرار می دهد.
امیرعبداللهیان: هیچ پهپادی برای به کارگیری در جنگ به روس ها نداده ایم ایده سلطان عمان را مد نظر قرار داریم
• کرمان موتور با مونتاژ محصولات برند چینی جک، با تولید بیش از 12 هزار و 600 دستگاه خودرو در جایگاه دوم • گروه خودروسازی بهمن اخیرا با ریبرندینگ محصولات چینی سه محصول "دیگنیتی، فیدلیتی و اکسنت" و تولید هزار و 716 دستگاه خودرو در جایگاه سوم تولیدکنندگان خصوصی قرار گرفته اند. حال طبق میزان تولیدات کشور طی سال های 1396 الی 1399، درمی یابیم روند تولید داخلی انواع خودروهای سواری توسط تولیدکنندگان، با نرخ رشد مرکب منفی 13 درصد کاهش یافته که با توجه به سند چشم انداز 1404 و هدف تولید 3 میلیون خودرو داخلی، نیاز به بالا بردن ظرفیت های تولید طی 3 سال 1401 تا 1404 وجود دارد. بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو از نظر تعداد، به ترتیب چین، ایالت متحده، ژاپن، آلمان و کره جنوبی هستند. چین در حالی با تولید بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو در سال (بیش از 2 برابر ایالت متحده و یا ژاپن) در جایگاه اول قرار دارد که تیراژ تولید خودرو در این کشور در شروع قرن جدید تنها 2 میلیون دستگاه بوده است. جالب است بدانید تعداد خودرو های تولید شده در ایران نیز در اوج رونق تولید، قریب به 1.7 میلیون دستگاه بوده است که البته در سال 1399 این عدد به کمتر از 1 میلیون دستگاه تنزل پیدا کرده است.
صنعت سیمان در شهرستان دورود مشکلات جدی زیادی دارد
اصطلاح خودروی ملی اولین بار به یک خودروی سمند اطلاق گردید که در چارچوب برنامه خودکفایی خودروسازی طراحی شد. پس از تولید این خودرو صنعت خودروسازی در کشور رشد گسترده ای پیدا کرد و اکنون نیز خودروهای متعددی تولید و عرضه می شوند. اولین شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو فعلی بود که در سال ۱۳۴۱ خورشیدی یا ۱۹۶۲ میلادی توسط برادران خیامی تأسیس و در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین خودروی خود با نام پیکان را تحت برند ایران ناسیونال روانه بازار کرد. پس از چند سال شرکت های سیتروئن، رنو، فورد و بسیاری دیگر از کشورهای نیز با توجه به رشد صنعتی و افزایش طبقه متوسط در ایران، دست با تولید خودرو در ایران زده و این مسئله تا جایی پیش رفت که خودروی فوق لوکسی مانند کادیلاک سویل (معادل کادیلاک سی تی اس فعلی) نیز در فهرست خودروهای تولید ایران قرار گرفت. دوم آن که دولت دخالت وسیعی در صنعت خودرو دارد و بنابراین هر زمان که فرایند انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود همه امور تا زمان مشخص شدن نتایج کارها به فراموشی سپرده می شود و به دلیل همین سهم بالا مدیران خودروساز چندان دلسوزی برای کار به خرج نمی دهند زیرا درآمدی از جیب آن ها از بین نمی رود. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه، در زمینه تولیدات خودرو و پیشبرد صنعت خودرو کارهای مختلفی انجام داده است.
جایگاه شرکت هاي 3PL در زنجیره تامین صنعت خودرو
زمانی که نیاز به رونق صنایع و بازارهای تجاری بود، ناگهان جنگ تحمیلی آغاز شد و بسیاری از صنایع ایران را تحت تاثیر قرار داد که صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود. پس از مونتاژ خودروهای نظامی و جیپ، ایران به یکباره وارد چرخه تولید خودرو شد. به گونه ای که می توان از آن زمان به بعد را به چهار دهه مهم خودروی همچون پیش از انقلاب اسلامی، دهه ۶۰، دهه ۷۰ و دهه ۸۰ تقسیم کرد. اگرچه این صنعت به عنوان یک مدل کسب و کار تغییر چندانی نکرده اما محصولات آن تغییرات زیادی داشته است. واقعیت آن است که خودروهای امروزی همان ویژگی های اولیه را دارند یعنی یک وسیله نقلیه بدون اسب، که کارل بنز و گاتلیب دایملر در دهه ۱۸۸۰ طرح آن را در سر داشتند – چهار چرخ، وزن پایین، سرعت مناسب – اما واقعیت این است که تغییرات ایجاد شده بنیادی هستند.