دلایل توقف صنعت خودرو استرالیا؛ الگویی قابل تامل برای ایران
انتشار: مرداد 21، 1400
بروزرسانی: 16 آذر 1404

دلایل توقف صنعت خودرو استرالیا؛ الگویی قابل تامل برای ایران

دلایل توقف صنعت خودرو استرالیا؛ الگویی قابل تامل برای ایران

همانطور که گفته شد در سال 2023 شاهد تغییراتی در صنعت ماشین سازی بین المللی خواهیم بود که کشور ایران نیز از این قافله عقب نخواهد ماند در نتیجه به زودی شاهد پیشرفت بسیاری در صنعت خودروسازی ایران خواهیم بود. این تغییرات بسته به شرایط متفاوت و حتی زمانبر خواهد بود؛ اما شما در صورتی که نتوانید این خودروهای را خریداری کنید می توانید به راحتی اقدام به اجاره ماشین بدون راننده کنید تا تجربه رانندگی با این خودروها را از دست ندهید. به نحوی که دو خودروساز بزرگ ایران از سال 92 با کاهش سودسازی مواجه شدند و حتی سایپا در سال 1396 و ایران خودرو در سال 97 زیان ده شدند. تاثیر قیمت گذاری دستوری تا حدی بود که تمام صنعت خودروسازی در ابتدا با کاهش سودسازی و در نهایت با زیاندهی روبه رو شدند.

  • از سوی دیگر از دیگر برنامه های هدف گذاری شده در این سند راهبردی این است که فروش سالانه خودرو از ۲۰میلیارد دلار هدف گذاری شده، در سال ۱۳۹۶ به ۵۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد.
  • مساله این است که قیمت خودرو، به شدت بالا رفت و نیاز بود که در ادامه، یک مقدار کاهش قیمت اتفاق بیفتد، تا بعداً افزایش پیدا کند.
  • در همین خصوص گفت وگویی با جمشید ایمانی، رییس هیات مدیره گروه بهمن ترتیب دادیم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم.
  • همچنین در قسمت مقالات سایت خودرو اطلاعات جذاب و جالبی در خصوص خودروهای داخلی و خارجی و قسمت های مختلف آنها میتوانید بخوانید.
  • همان طور که می دانید صنعت خودرو همواره تحت تاثیر قیمت دلار است و این تاثیر در بازار بورس هم به چشم می خورد.

رویکرد خاص اپل در عرضه محصولات مختلف نیز نگرانی های افزون تری را به همراه داشته است. اپل معمولاً دوست دارد کاربرانش را به مجموعه محصولات خودش محدود کند و امکان ارتباط با دستگاه ها یا نرم افزارهای تولیدی از سوی رقبا، معمولاً با دردسر در اختیار کاربر قرار دارد. ورود جدی اپل به صنعت خودرو و عرضه خودرویی از سوی این شرکت این بیم را به همراه دارد که باز هم شاهد شکل گیری اکوسیستمی بسته برای مشتریان این شرکت باشیم و این خودش می تواند به شکل گیری یک حوزه انحصاری جدید منجر شود.

نهمین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد

همان کاری که ایران خودرو و سایپا باید سال ها پیش در مقابل دخالت دولتی انجام می دادند تا کار به اینجا نرسد که دولت خیال کند می تواند در تمام امور بخش خصوصی دخالت کند. زنجیره ارزش دیجیتال با کنار زدن روش ها و مدل های سنتی فعالیت، امکان توسعه کسب و کارهای پویا و انعطاف پذیری که آمادگی بیشتری برای مقابله با شرایط غیر قابل پیش بینی شده را دارند، فراهم می کند. ۲- تعریف تراز ارزی برای بنگاه ها بدین معنی که خودروسازان، قطعه سازان و حتی بازرگانان با صادرات قطعه یا خودرو این اجازه را داشته باشند معادل ارزی صادارات، خودرو وارد نمایند. با توجه به ارزش پایین هر دستگاه خودرو صادراتی در مقابل هر دستگاه خودرو وارداتی (در حدود ۱۰ به یک) پیش بینی میشود این موضوع می تواند به گسترش و تعمیق صادرات منجر میشود. این فرصت ها اقتضای توجه و بهره برداری را در مقابل سیاست گذار سطح صنعتی و سطح بنگاه ارایه می دهد. این نکته می تواند با رعایت مساله تیراژ یا مقیاس اقتصادی تولید تقویت و موضوع رقابت هم افزا شود.

لینک سامانه وکالتی بانک های عامل (ویژه فروش ایران خودرو)

در پی این موضوع، نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو اقدام کردند و  در ماده 2 طرح مذکور، عبارت «تصدی گری دولت خاتمه یافته» حذف شد. اعضای شورای نگهبان معتقد بودند ماده 2 طرح مجلس مبنی بر واگذاری 100 درصد سهام بنگاه های مشمول صدر اصل 44 با بند «ج» سیاست های کلی اصل 44 و در نتیجه بند1 اصل 110 مغایر است. برگزاری میز داخلی سازی در صنعت خودرو از جمله اقداماتی بود که طی سال 98 توسط وزارت صنعت برگزار شد تا علاوه بر تأمین قطعات ناقصی خودروهای تولیدی، عاملی برای کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد. به نظر می رسد این شرکت به زودی با تمام قوا وارد بازار خودروهای نوین شود و سهمی از بازار را به خود اختصاص می دهد. این پروژه قرار بود به تولید نرم افزار مورد نیاز برای هدایت خودروهای بدون راننده بپردازد، اما پس از مدتی هدفی بزرگ تر یعنی طراحی و تولید چنین خودروهایی را انتخاب کرد.

هوش مصنوعی در کارخانه های خودروسازی

کرولا و راو ۴ علیرغم اینکه در کشورهای گوناگونی تولید می شوند اما تقریباً در تمامی بازارها مشابه هستند. درسال ۱۴۰۰ فساد گسترده صنعت خودرو ایران در حالی نمایان شد که همچنان راه واردات خودرو بسته ماند، قیمت خودرو باز هم افزایش یافت و خودروسازان به انبار کردن خودروهای خود ادامه دادند. در این بین، مصرف کنندگان این تولیدات که غالباً داخلی هستند، هـمواره از قیمت و کیفیت این محصولات رضایت ندارند. معاملات خودرو رواج داشت و مردم خرید فیزیکی خودرو را بر سهامداری گروه خودرویی ترجیح می دادند. قیمت خودرو تقریبا ثابت بود و این ثبات را می توان ناشی از ثبات نسبی قیمت ارز طی سال ۹۵ و ۹۶ دانست. سهام گروه خودرویی اگر چه فراز و نشیب هایی را تجربه می کرد، اما از ثبات نسبی برخوردار بود.